Biologische maaltijdboxen Ekomenu en Willem&Drees bundelen krachten
De biologische maaltijdboxen Ekomenu en Willem&Drees gaan samen. De krachtenbundeling, met inzet van innovatieve nieuwe diensten, moet de komende jaren leiden tot een stevige doorgroei als marktleider in biologische maaltijdboxen.
Voordelen van deze samenwerking
Zowel Ekomenu als Willem&Drees maakten de afgelopen jaren een stevige autonome groei door. Beide merken bedienen vanuit hun eigen concept steeds meer mensen met hun 100% biologische maaltijdboxen. De leden van Willem & Drees ontvangen hun seizoensgebonden eten via een duurzame korte keten. Ekomenu brengt kennis over gezondheid en voeding samen in op leefstijl gebaseerde menu’s. Met vrije receptenkeuze, toegespitst op de persoonlijke wensen van de klant. De voordelen van de krachtenbundeling zullen op verschillende gebieden zichtbaar worden. Over en weer zullen de bedrijven elkaars functionaliteiten en diensten, die aansluiten op de wensen van online consumenten, gaan inzetten.
Een kantoor en 1 distributie
Het Willem&Drees-kantoor verhuist naar Amsterdam en is samen met Ekomenu onderdeel van het B.Amsterdam scale up ecosysteem. De fulfilment- en distributie-activiteiten zijn per 1 november geïntegreerd in een eigen, met Goes Packing opgezet, logistiek centrum in De Meern. Op deze locatie is ook het gezamenlijke klantenserviceteam gevestigd. Speerpunten in de krachtenbundeling zijn lokale biologische seizoensproducten, aandacht voor vegetarische, vegan en andere leefstijlrecepten en het terugdringen van plastic. In het kader van een ‘no waste-beleid’ en ‘flexibel recept kiezen’ gaat ook Willem&Drees over op maaltijdzakken per recept, met precies de hoeveelheid ingrediënten voor de maaltijd. Door deze werkwijze realiseren beide bedrijven een significant lagere CO2-footprint per maaltijd dan reguliere supermarkten. Het gecertificeerd CO2-neutraal werken van Willem&Drees zal voor de merger de standaard worden.
Innovatie gaat niet stilstaan
Met innovatieve diensten verwachten Ekomenu en Willem&Drees gezamenlijk de komende jaren stevig door te groeien als marktleider in biologische maaltijdboxen en aanvullende biologische boodschappen. Chef-founder Marjolein de Vlaam wordt verantwoordelijk voor de recepten en menu’s van beide merken. De nieuwe directieleden Jack Stroeken en Bas Swildens: ‘Onze ambitie is om het aandeel online biologisch eten te laten groeien om samen de wereld lekkerder, beter en gezonder te laten eten. Een ambitie die de bedrijven door de nieuwe samenwerking kunnen gaan waarmaken.’